Feedly

follow us in feedly

dilluns, 6 de febrer del 2017

El lector neix i es fa... de vegades






Porto 23 anys treballant en biblioteca pública, i la majoria de la meva feina l'he desenvolupat en sala infantil i dinamitzant activitats de foment de la lectura, així que tinc una opinió formada sobre el fet de llegir. Aquesta, evidentment, és molt personal i segur que molts no hi estareu d'acord, però he volgut exposar-la perquè em posen bastant nerviosa els milers de decàlegs i consells per a crear bons lectors que corren per llibres, articles i xarxes.

Un exemple recent d'això últim seria l'article de Raquel Font a Ara criatures: Nens que devoren llibres. Però si exploreu una mica per la xarxa en trobareu a cabassos, i les recomanacions més o menys són les mateixes:


  • Que vegin actituds lectores a casa
  • Que els pares expliquin contes des de ben petits
  • Visites habituals a les biblioteques i/o llibreries
  • Que es regalin llibres


I un llarg reguitzell de bones pràctiques lectores que ningú discuteix.

Hi estic d'acord... a mitges. Estic plenament convençuda que hi ha persones que neixen lectores, i que llegiran malgrat no es donin les condicions idònies, i que hi ha persones que, malgrat tenir aquestes condicions, no llegiran (i em refereixo a llegir com a lectura per plaer, com a opció a altres alternatives d'oci)

A casa tinc la prova palpable d'això mateix: la meva mare ho va tenir negre per a ser lectora, ja que a casa seva no fomentaven la seva passió pels llibres, sinó tot el contrari, sentia comentaris que l'animaven a fer altres coses perquè llegir era perdre el temps. Ella va continuar llegint i s'ha convertit en una lectora compulsiva, i no només això, també fet els seus "pinitos" com a escriptora guanyant el Premi de Narrativa Sebastià Juan Arbó l'any 1994 amb La mostra de l'olivera.

Aquesta mare lectora va provar d'acostar l'espurna de la lectura a les seves tres filles. Recordo sobretot les constants visites a la Biblioteca Pública de Tarragona. Els llibres d'Enid Blyton primer i més tard Agatha Christie, Conan Doyle... etc. volaven de la biblioteca a casa i de casa a la biblioteca. Tant em van fascinar els llibres i la lectura que vaig decidir estudiar biblioteconomia. Les meves germanes han triat camins diferents. Llegeixen, sí, però no de forma tan habitual com jo, i això que l'ambient a casa era el mateix per a les tres.

Ara jo tinc dues filles i  han tingut tots els estímuls per a convertir-se en bones lectores, fins i tot molts més dels que apareixen als llistats de consells: tingueu en compte que faig sessions de contes a la biblioteca (sovint assajades abans amb elles), i que han vist sempre com preparo i dinamitzo les sessions de clubs de lectura. Malgrat això cap de les dues són lectores, en el sentit de tenir la lectura com a font principal de gaudi davant altres opcions.

Dit això, vist l'exemple a casa, i havent constatat casos similars en altres famílies que conec, he arribat a la conclusió que el lector neix i passarà per damunt de qualsevol obstacle per tal de satisfer la seva ànsia lectora. I aquells que no són lectors nats poden arribar a ser-ho, de vegades, si se segueixen els consells que abans us comentava... o no.

Això no vol dir que estigui en contra, ni molt menys, dels decàlegs i les recomanacions lectores. Benvinguts siguin, i jo continuaré fent activitats de dinamització per a provar d'encomanar la passió lectora, tant als lectors nats com als que no ho són, perquè crec fermament que llegir, com diu José Antonio Marina a La Màgia de llegir: "... és aconseguir la clau per entrar en un nou món...proporciona una alegre sensació de plaer i llibertat".

El tema de la multitud d'estímuls tecnològics que roben hores a la lectura ja el tractarem en una altra ocasió.







6 comentaris:

  1. Hi estic d'acord, però crec que hi ha un camí previ. Llegir, en el sentit d'interpretar l'entorn, ho fan tots els infants. Quan aquest entorn el codifiquem en paraules no tots segueixen. I no passa res si la primera lectura és abundant i profitosa. Jo sí que penso que podem fer més. Sembla o pot semblar que els llibres són massa accessibles. Potser el desig no rau en la abundor. Potser ta mare (i la meva) van poder desitjar llegir, i els nostres fills no. Afegeix distraccions digitals, extraescolars, transport, pel.lis i música... i natura de cadascú.. però sense desig... petons Rosana

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, clar, és evident que ara l'abundància d'estímuls tampoc va a favor de la lectura. Jo només que algú se m'acosti i em digui que estima la lectura gràcies a mi em sentiré molt recompensada. Gràcies pel comentari!

      Elimina
  2. Què puc dir jo? Ho has brodat. Sóc de l'opinió que amb el gust per la lectura s'hi neix, i per molt que ho intentis inculcar no hi ha res a fer. Això sí, mai està de més obligar suaument els fills a agafar un llibre. No els farà cap mal això.

    ResponElimina
  3. Absolutament d'acord amb tu. Es dona tanta importància a la influència de l'ambient, però jo he vist a la meva pell que no és determinant. Més que m'han vist llegir els meus fills.... fer lectures compartides...., però cap dels dos han descobert el plaer de la lectura.

    ResponElimina